Jak księgować opakowania w KPiR?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów to narzędzie służące do prowadzenia ewidencji operacji gospodarczych. Jest rejestrem uproszczonym w odróżnieniu od ksiąg rachunkowych. Pozwala na rozliczenie się z urzędem skarbowym.


Jak księgować opakowania w KPiR

W tej księdze, prowadzonej wyłącznie w celach podatkowych, wykazuje się w niej przychody (na przykład ze sprzedaży) oraz koszty ich uzyskania. Pod koniec okresu rozliczeniowego porównuje się obie wielkości oraz dokonuje koniecznych korekt. Ostateczna kwota jest podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.

Reklamówki i opakowania jednorazowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, jednak w zależności od ich wykorzystania w przedsiębiorstwie różnie będą one ujmowane w KPiR. Mogą stanowić zarówno materiał podstawowy, jak i pozostałe wydatki związane z działalnością.

W KPiR uwzględnia się następujące pozycje:
- przychody
- zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych
- wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
- koszty prac badawczo-rozwojowych.

Gdzie w takim razie należy umieścić opakowania?

Sprawa nie jest wcale prosta. Jeśli mamy do czynienia z przedsiębiorcą, który wydaje opakowania za darmo swoim klientom, aby mogli zapakować zakupione u niego towary, powinien umieścić je w 13. kolumnie KPiR. Nie można ich bowiem zakwalifikować do towarów handlowych oraz materiałów podstawowych, a zatem nie można ich wpisać do kolumny 10 KPiR. Sprawa wygląda zupełnie inaczej, gdy torebki są klientom wydawane odpłatnie. Wówczas stanowią one towar handlowy i dlatego w takim przypadku odpowiednia dla nich będzie kolumna 10 księgi przychodów i rozchodów.

Koszty uboczne związane z zakupem opakowań wpisuje się natomiast do kolumny oznaczonej numerem 11. W niej znajdują się koszty uboczne zakupu towarów, to jest opłaty za transport, załadunek, wyładunek czy ubezpieczenie w drodze. Co oczywiste, zalicza się do tej kategorii również koszty przesyłki zakupionych opakowań.


Czytaj także: Pudełka reklamowe MTV dla fanów muzyki

Opakowania dla każdej branży

Odpowiednie zaksięgowanie kosztów zależy często od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Istotne jest to, czy opakowanie związane jest w towarem, czy występuje osobno. Jeszcze inna sytuacja ma miejsce, gdy przedsiębiorca przykładowo wytwarza pudełka. Wówczas ewidencji podlegają wyłącznie koszty związane z ich wykonaniem. Idąc tym tropem, koszt zakupionych materiałów umieszczamy w kolumnie 10. Ewentualne koszty usług obcych (na przykład podwykonawstwa) wpisujemy do kolumny 13, która zawiera tak zwane pozostałe wydatki. W księdze przychodów i rozchodów nie dokonujemy wyceny wyrobów według kosztu wytworzenia. Należy jednak pamiętać o tym jednak pod koniec roku rozliczeniowego, przy okazji sporządzania ocznego spisu z natury.

Wyrobem gotowym, czyli produktem pudełko własnej produkcji będzie wtedy, gdy jego proces wytwarzania został całkowicie ukończony. Wpisowi podlegają więc nakłady związane z jego produkcją, takie jak zakup materiałów. Chodzi o takie surowce, które stają się główną substancją gotowego wyrobu. W przypadku opakowań może być to papier. Do materiałów podstawowych zalicza się także części składowe lub ściśle z wyrobem złączone.

Jak widać, wszystko zależy od konkretnego przypadku. Duże znaczenie ma to, czy samo opakowanie jest wyrobem, czy jest ono tylko z wyrobem ściśle związane. W razie wątpliwości najlepiej skorzystać z rady księgowego.

Zobacz nasze portfolio


Masz pomysł na własne opakowania?


Napisz do nas
pudełka reklamowe

Pudełka dla Netia [OPIS]

Pudełko reklamowe dla klientów sieci Netia. Pudełka wykonane z wysokiej jakości kartonu GC1 z białym spodem.

Zobacz wpis
pudełka ozdobne

Opakowanie na kosmetyki [OPIS]

Opakowanie na kosmetyki zostały dopracowane pod każdym względem. Od strony technicznej zadbano o wysokiej jakości materiał i świetną jakość wykonania.

Zobacz wpis
pudełka reklamowe

Pudełka dla T-Mobile [OPIS]

Pudełko reklamowe dla klientów sieci T-Mobile pokryte nadrukiem offsetowym oraz folią błysk.

Zobacz wpis

Masz pytanie? Potrzebujesz porady? Chcesz wiedzieć więcej?


Wyślij zapytanie